Bibliotēkas

Pamatojoties uz šā gada aprīlī veiktajām izmaiņām Dienvidkurzemes novada pašvaldības iestāžu darbinieku amatu katalogā, no 1. jūlija līdz 1. septembrim tiks reorganizēts novada filiālbibliotēku un pagastu pārvalžu klientu apkalpošanas centru tīkls.

Reorganizācija notiek ar mērķi optimizēt pašvaldības iestāžu darbu, lai nodrošinātu iedzīvotājiem klientu apkalpošanas un bibliotekāro pakalpojumu pieejamību vienuviet, uzlabotu sniegto pakalpojumu kvalitāti un nodrošinātu efektīvu pārvaldes resursu izmantošanu.

Jautājums par novada pilsētu un pagastu pārvalžu apvienību klientu apkalpošanas centru un novada filiālbibliotēku reorganizāciju vairākkārt skatīts gan Kultūras jautājumu komitejā, gan Finanšu komitejā, notikušas atvērtas diskusijas ar pašvaldības deputātiem, meklētas iespējas un efektīvākais veids, kā lietderīgi optimizēt klientu apkalpošanas un bibliotēku tīklu, tajā pašā laikā meklējot risinājumu, kā sniegt pilnvērtīgus pakalpojumus novada iedzīvotājiem, nodrošinot darbiniekiem efektīvu darba noslodzi.

Plānotās izmaiņas neskars Grobiņas, Aizputes, Pāvilostas, Priekules, Durbes pilsētu un Vaiņodes, Nīcas, Rucavas pagastu filiālbibliotēkas un šo pilsētu un pagastu apvienību Valsts un pašvaldības vienotos klientu apkalpošanas centrus. Iepriekš minētajās teritoriālajās vienībās katra iestāde turpinās darboties atsevišķi, bet pārējos pagastu pārvalžu klientu apkalpošanas centrus apvienos ar vietējām filiālbibliotēkām.

Tāpat ir padomāts par iestāžu vides pieejamību – Kazdangas pagasta filiālbibliotēka tiks pārcelta no ēkas 2. stāva uz 1. stāvu, Vērgales pagasta apvienotā filiālbibliotēka no 1. septembra pieņems apmeklētājus pagasta pārvaldē. Rūpējoties par pakalpojumu pieejamību novada mazāk apdzīvotajās vietās, regulāri tiek papildināts Dienvidkurzemes novada bibliotēkas piedāvātā bibliobusa maršruts un tiek apsvērtas arī citas mūsdienīgas inovācijas klientu apkalpošanā un bibliotekāro pakalpojumu uzlabošanā. Piemēram, plānota bibliomātu izvietošana, kas aktīvajiem lasītājiem ļautu grāmatu apmaiņu veikt arī ārpus pārvaldes darba laika.

“Ar šīm pārmaiņām vēlamies nodrošināt pilnvērtīgu darba noslodzi darbiniekiem, celt darbinieku zināšanas, kompetences un atalgojumu, veicināt racionālāku pašvaldības resursu un telpu izmantošanu, to apsaimniekošanu. Pašvaldības mērķis ir apvienotās pārvaldes un bibliotēkas attīstīt par multifunkcionāliem atbalsta centriem mūsu iedzīvotājiem, veidot vietu, kur organizēt darba sanāksmes un seminārus, uzzināt novada aktualitātes, baudīt kultūru, veikt norēķinus, saņemt speciālistu konsultācijas, atpūsties un labi pavadīt laiku. Mērķis ir veidot viesmīlīgu, radošu, mūsdienīgu un inovatīvu vidi, kas ir pieejama un saistoša ikvienam – gan jaunietim, gan senioram, gan novada aktīvam uzņēmējam,” par reorganizāciju stāsta Dienvidkurzemes novada pašvaldības izpilddirektora vietniece Eva Mahta. Darbiniekiem zināšanu paaugstināšanai un jaunu prasmju apguvei būs apmācības.

Par gaidāmo apvienošanu izsakās arī Dienvidkurzemes novada bibliotēkas vadītāja Irina Ernstsone: “Ieviešot atbilstošu īstenošanas stratēģiju un laikus informējot darbiniekus un klientus, apvienošana var būt veiksmīgs un efektīvs risinājums, no kura ieguvumi būs gan institūcijai, gan apmeklētājiem. Svarīgākais ir informēt iedzīvotājus par jauno apvienoto filiālbibliotēku un apkalpošanas centra pakalpojumu piedāvājumu. Ceru, ka apvienošana veicinās bibliotēku apmeklētību un popularitāti, piesaistot jaunus vai aktivizējot esošos apmeklētājus. Izmantojot nepieciešamos pašvaldības pakalpojumus, cilvēki varēs paņemt arī kādu grāmatu lasīšanai. Galvenais, lai bibliotēkas paliktu kā bibliotēkas, nevis tikai pakalpojumu sniegšanas vietas.”

Dienvidkurzemes novada Kultūras pārvaldes vadītāja Linda Pričina uzskata, ka šāda reorganizācija ir nepieciešama, īpaši, mazajos pagastos, un saka: “Es atbalstu domu, ka iedzīvotāji var saņemt nepieciešamos pakalpojumu vienuviet, jo ļaužu paradumi un tendences attiecībā uz pakalpojumu saņemšanu ir būtiski mainījušies, arī pašvaldības iestādes iet laikam līdzi, viss kļūst digitalizēts, kas ikdienas skrējienā ir ļoti ērti. Jau pirms šīs reorganizācijas bija vietas, kur šādi strādāja, darbinieki ir apmierināti un arī klientu skaits audzis. Katrs pārejas posms ir grūts, bet es ticu, ka būs labi!”